Journalistik skal da være kritisk…

13. april 2009 at 3:01 pm Skriv en kommentar

Eller skal det?
Den meste journalistik er nemlig ikke spor kritisk. Det viser et hurtigt vue ud over bl.a. det elektroni­ske medielandskab. Her er det oftest normen, at især partskilder ikke svarer på de ofte lukkede spørgsmål, journa­listen stiller. I stedet er meget journali­stik ren underholdning. Nu er der selvfølgelig ikke noget i vejen med underholdning. Spørgsmålet er derfor, om det ikke er på tide at skelne mel­lem netop underholdning og journali­stik?

I mit speciale på Journalistik (RUC) skelner jeg mellem underholdning og journalistisk formid­ling. Mens underholdning mestendels er en sjov, spændende eller forry­gende måde at bruge sin tid på, er journalistik i min optik kritisk og udfor­drende i sin insisteren på at formidle indhold, der gør læseren/lytteren/se-eren klogere.

Med underholdning må man altså ikke mene noget, den slags skræm­mer jo kunderne væk! Men med kritisk journalistik udfordres man derimod, hvilket er forudsætningen for at lære noget nyt.

Vi er tilsyneladende mange journa­lister, der ser os selv som en del af den fjerde statsmagt. Men hvis vi vir­kelig mener det, er der altså nogle krav, vi skal efterleve. I mit speciale har jeg forsøgt at opstille et katalog herfor – bl.a. et opgør med nyhedskri­terierne sensation og konflikt og i ste­det tematisk dækning af brede sam­fundsrelevante emner samt relevans, relevans og relevans. Desuden må vi forlange (af os selv og vores arbejds­plads), at der er tid til grundig re­search, at kilderne svarer på de stil­lede spørgsmål, samt at vi er kritiske overfor magten, også når vi er enige med denne.

Alt det og mere til forudsætter som minimum, at journalistikken styrkes vi­dens- og ressourcemæssigt, samt sik­res mere uafhængighed af kommerci­elle og snævre politiske interesser.

Vi glemmer det sikkert tit i den travle hverdag: Kritisk journalistik er blandt forudsætningerne for, at dan­skerne kan tage aktivt del i demokra­tiet. For hvis man ikke har adgang til en varieret og kritisk viden om virke­ligheden, begrænses vores handlin­ger. Demokrati forudsætter netop, at vi som borgere er oplyste og vidende, så vi kan foretage de klogeste valg. Men med de omsiggribende kommercielle vilkår for medierne, handler det mere om at have så mange kunder som muligt. Hermed flyttes fokus væk fra indhold og på form, væk fra oplysning til underholdning.

At skelne mellem underholdning og journalistik er altså ikke et spørgsmål om, hvem der er bedst, dygtigst eller mest værd. Men hvis vi vil noget med vores fag, dvs. mere end blot under­holde, er det sgu på tide, at vi spidser pennen!

Dette indlæg er bragt i en forkortet version i Journalisten nr. 04/2009.

Reklamer

Entry filed under: Uncategorized.

Kritisk kulturjournalistik

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Nalle Kirkvåg

Nalle Kirkvåg

Journalist, cand.comm. Og BA i pædagogik + BA i psykologi.

Ekstern lektor på Københavns Universitet, projektudvikler og kommentator. Er ekspert i kritisk journalistik, medier og presse.

Har som journalist bl.a. arbejdet for DR (P1 & P4), Nat & Dag, Jyllands-Posten, XFM og Tjeck Magasine.

april 2009
M T O T F L S
    maj »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

Blogs I Follow


Bom & Bjerkes blog

- på opdagelse uden autopilot

%d bloggers like this: