Hvad er kritisk journalistisk?

14. april 2009 at 3:32 pm Skriv en kommentar

Der er selvfølgelig mange bud på, hvad kritisk journalistisk er. Men jeg definerer det først og fremmest som en bestemt praksis, hvor en række kvalitetskrav skal sikre, at pressen lever op til sin rolle som den fjerde statsmagt.

Det vil altså sige, at journalister og medier, der producerer kritisk journalistik, bør fungere som borgernes demokratiske kontrolinstans overfor div. magthavere. Målet hermed at grundlæggende at sikre danskernes muligheder for aktiv deltagelse i demokratiet.

Med kritisk journalistik bør det være relevans, der afgør, om en historie skal bringes. Samtidig er der en række grundlæggende krav, der skal opfyldes, før der kan tales om kritisk journalistik.
Disse er:

  • At journalister har adgang til samt viden om emnet og styr på sine data.
    Dette forudsætter adgang til velfunderet, grundig research.
  • At man konsekvent validerer (især) parts- og ekspertkilders udtalelser,
    dvs. tjekker om oplysningerne er korrekte, om der er overensstemmelse mellem tidligere og nuværende udtalelser, forudsigelser mv.
  • At der reelt skelnes mellem parts-, ekspert- og erfaringskilder.
    F.eks. er ansatte i pengeinstitutter ikke ekspertkilder. De er derimod partskilder, der er ansat til at varetage arbejdsgiverens interesser.
  • At alle kilder, især ekspert- og partskilder, afkræves dokumentation for deres udtalelser. Kan de ikke det, bringes deres udtalelser ikke.
  • At der skelnes mellem deskriptive og normative fremstillinger.
  • At der insisteres på, at kilder svarer på det stillede spørgsmål. Hvis det ikke sker, bringes kildens udtalelser ikke. Hermed er det reelt journalisten/mediet (og ikke kilden), der bestemmer, hvad der bringes.
    Desværre er manglende/ikke-svar et omfattende problem. Tjek blot f.eks. DR og TV2, hvor der dagligt netop ikke svares på stillede spørgsmål. Dette ikke mindst, når der stilles lukkede spørgsmål (f.eks. ”er det ikke rigtigt, at…”?).

Kritisk journalistik kan fint produceres af kommercielle såvel som ikke-kommercielle medier. Erfaringen er dog, at det er omkostningskrævende at bedrive denne form for journalistik, hvorfor det primært er public service organisationer samt virksomheder med publicistiske idealer, der producerer kritisk journalistik.

Kritisk, dvs. bl.a. undersøgende og perspektiverende journalistik, er da også i tilbagegang. Dette er bl.a. dokumenteret af medieforsker Stig Hjarvards undersøgelser af danske tv-nyheders udvikling. Konklusionen er helt klar, nyhederne er generelt blevet mere overfladiske og mere ukritiske.

Problemet er bl.a., at flere og flere medier/journalister ikke skelner mellem journalistik og underholdning.
Og det er et problem! For mens underholdning kan være en sjov, spændende eller forrygende måde at bruge sin tid på, er kritisk journalistik udfordrende i sin insisteren på at formidle indhold, der gør læseren/lytteren/seeren klogere. Med underholdning må man ikke rigtig mene noget, for den slags skræmmer jo kunderne væk! Men med kritisk journalistik udfordres man derimod, hvilket er forudsætningen for at lære noget nyt.

Det er denne distinktion, der sikres ved betegnelsen kritisk journalistik…

Advertisements

Entry filed under: Uncategorized.

Kritisk kulturjournalistik Der er forskel på journalistik og underholdning

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Nalle Kirkvåg

Nalle Kirkvåg

Journalist, cand.comm. Og BA i pædagogik + BA i psykologi.

Ekstern lektor på Københavns Universitet, projektudvikler og kommentator. Er ekspert i kritisk journalistik, medier og presse.

Har som journalist bl.a. arbejdet for DR (P1 & P4), Nat & Dag, Jyllands-Posten, XFM og Tjeck Magasine.

april 2009
M T O T F L S
    maj »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

Blogs I Follow


Bom & Bjerkes blog

- på opdagelse uden autopilot

%d bloggers like this: