Markedet – altings redning?

27. april 2009 at 4:01 pm Skriv en kommentar

I kommentaren Har du hørt fra Blachman i dag? på MediaWatch debaterer Kenneth Mikkelsen den omsiggribende destruktion af pressen. Hvor er det dog befriende, at en direktør for et kommunikations- og PR-bureau, stiller sig op i køen af bekymrede borgere, der råber vagt i gevær overfor den konstante nedbrydning af kritisk journalistik.
For, som Mikkelsen ganske rigtig er inde på, så ”udvikler journalistik sig hastigt til en disciplin i formidling af sladder og underholdning”.

Desværre falder Kenneth Mikkelsen pladask i markedsfælden, idet han synes at fastholde, at det er fra markedets side, vi skal finde en holdbar løsning.
Mikkelsen foreslår bl.a., at aviserne fremover satser på webjournalistik, hvor team af webdesignere, fotografer og journalister på tværs af faggrupper skaber plads til ny og, antager jeg, kritisk journalistik formidling. På den måde vil der iflg. Mikkelsen, blive plads til mere modige journalistiske fortælleteknikker, der udfordrer og involverer brugerne på en ny måde.

Og det er jom alt sammen en aldeles god ide! Problemet er blot, at et så vigtigt, samfundsrelevant emne som journalistik ikke alene kan overlades til markedet.

Nu ved jeg ikke, om Kenneth Mikkelsen hører til markedstilbederne, for hvem markedet er altings redning. Men selv om han i forhold til undergravningen af kritisk journalistik rammer ganske plet med analysen af sladderens indtog i pressen, og selv om det samme gør sig gældende i tilfældet med konstateringen af, at ”medier i dag drives som enhver anden professionel virksomhed, og skal generere et overskud, for fortsat at kunne eksistere”, virker det som, at der ikke rigtig tænkes ud over markedsløsninger.

Realiteten er, at der skal satses på mange løsninger – og ikke alene på markedsbaserede sådanne. For som Mikkelsen så fint citerer Jon Stewart (The Daily Show) for: ”der er også et marked for kokain og ludere”.
Altså kan initiativet ikke alene overlades til markedet. Der må nødvendigvis andet og mere end markedsbaserede medieløsninger til. For journalistik, som relevansbåren, kritisk praksis med betydning for det enkelte menneske, er ganske enkelt for vigtigt til, at vi alene kan overlade det til markedet.

Jeg har nævnt det flere gange her på bloggen:
Der er brug for et center for demokrati og journalistik herhjemme, der, f.eks. i stil med Center for Public Integrity, kan levere den for demokratiet så afgørende kritiske journalistik. Også derfor vil jeg foreslå, at dem der er interesseret heri, kontakter mig (nallekirk@gmail.com), så vi kan komme i gang så fluks som muligt.

Advertisements

Entry filed under: Uncategorized.

Der er forskel på journalistik og underholdning Marked og journalistik

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Nalle Kirkvåg

Nalle Kirkvåg

Journalist, cand.comm. Og BA i pædagogik + BA i psykologi.

Ekstern lektor på Københavns Universitet, projektudvikler og kommentator. Er ekspert i kritisk journalistik, medier og presse.

Har som journalist bl.a. arbejdet for DR (P1 & P4), Nat & Dag, Jyllands-Posten, XFM og Tjeck Magasine.

april 2009
M T O T F L S
    maj »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

Blogs I Follow


Bom & Bjerkes blog

- på opdagelse uden autopilot

%d bloggers like this: