Oplysning til direktionsgangene…

4. maj 2009 at 3:24 pm Skriv en kommentar

MediaWatch fremfører DR’s programproduktionsdirektør, Mette Bock, at det vil ”være en stor lykke, hvis vi turde lade det kritiske søgelys oplyse vore egne redaktionsgange og direktionslokaler. Så det ikke bliver udsigten til en Ikea-annonce, der afgør, hvad der ryger på forsiden eller drømmen om seertal, der sparker røv, der igen og igen får de gennemarbejdede journalistiske programmer til at vige for det lette og muntre”.Desværre er det ikke en sådan kritisk holdning, der i disse år præger DR. Her satses på X-Factor frem for analyse og refleksion, som marginaliseres eller ligefrem spares væk. Og en del af dette ansvar, hviler på Mette Bocks skuldre. For som DR’s programproduktionsdirektør er hun om nogen den, der kan vende udviklingen, hvis hun altså vil dette.

Spørgsmålet er så, vil du det Mette Bock…vende udviklingen?

At det er svært at komme igennem med kritik af DR’s manglende journalistiske ambitioner, viser en artikel i Fagbladet Journalisten (nr. 15/okt. 2008), hvor man kan læse, at det ”[aldrig] har været nemmere for kilderne at sno sig uden om de kritiske spørgsmål på radio og i tv. Radioavisens journalister researcher for åben mikrofon, og på TV-avisen magter værterne ikke at udfordre gæsterne i studiet” .
Ifølge artiklen skyldes det, at man ”for at spare på redigeringstid og for at øge autenciteten sætter værterne til at interviewe live”.

Kritikken afvises dog af TV-avisens chef, Susanne Hegelund, med en automatik typisk for såvel journaliststanden som DR. Susanne Hegelund ”ser det ikke som noget akut problem”, idet hun hævder, at ”TV-avisens seere i dag har større forventninger til, at et interview glider”. Hvor hun har den viden fra, fremgår dog ikke af artiklen.

Overalt i medierne ses en udvikling væk fra analyse og refleksion – og mod underholdning.

Det virker som om, at Mette Bock hører til markedstilbederne, for hvem markedet er altings redning. Med sin konstatering af, at pressen har ”undervurderet borgerne, brugerne, kunderne – så de af gode grunde ikke længere orker at være i vort selskab og endnu mindre er villige til at betale for det, vi præsenterer dem for ”, synes Bock i alene at have fokus på markedsløsninger.

Realiteten er, at der skal satses på mange løsninger – og langt fra alene på markedsbaserede sådanne. For som Jon Stewart så fint siger det i The Daily Show: ”der er også et marked for kokain og ludere”.

Initiativer til øgning af kritisk journalistik, dvs. en journalistik der (med Mette Bocks egne ord) “på den ene side holder magthaverne under kritisk observation og på den anden side sikrer tilgængelighed for den viden, der gør borgerne i stand til at træffe beslutninger om deres eget liv på et oplyst grundlag” kan ikke alene overlades til markedet. Der må nødvendigvis andet og mere end markedsbaserede medieløsninger til.
For journalistik, som relevansbåren & kritisk praksis med betydning for såvel det enkelte menneske som for fællesskabet, er ganske enkelt for vigtigt til, at vi alene kan overlade det til markedet.

Jeg har nævnt det flere gange her på bloggen:
Der er brug for et Center for demokrati og journalistik herhjemme, der, f.eks. i stil med Center for Public Integrity, kan levere den for demokratiet så afgørende kritiske journalistik. Også derfor vil jeg foreslå, at dem der er interesseret heri, kontakter mig (nallekirk@gmail.com), så vi kan komme i gang så fluks som muligt.

Advertisements

Entry filed under: Uncategorized.

Udfordringen fra markedet DR’s fejlskud

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Nalle Kirkvåg

Nalle Kirkvåg

Journalist, cand.comm. Og BA i pædagogik + BA i psykologi.

Ekstern lektor på Københavns Universitet, projektudvikler og kommentator. Er ekspert i kritisk journalistik, medier og presse.

Har som journalist bl.a. arbejdet for DR (P1 & P4), Nat & Dag, Jyllands-Posten, XFM og Tjeck Magasine.

maj 2009
M T O T F L S
« apr   jun »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Blogs I Follow


Bom & Bjerkes blog

- på opdagelse uden autopilot

%d bloggers like this: