Servicejournalistik

11. maj 2009 at 4:03 pm Skriv en kommentar

På denne blog har jeg flere gange fremhævet, hvordan markedets konstante krav om øget omsætning løbende forringer mulighederne for kritisk journalistik.
Forringelse skyldes bl.a., at det er dyrt at producere kritisk, dvs. undersøgende, perspektiverende og vidensproducerende journalistik. Derfor vælger mange medier da også billigere versioner af journalistik. Dette ses bl.a. på den omfattende forbrugs- & livsstilsjournalistik, den såkaldte servicejournalistik. Det karakteristisk ved servicejournalistik, er dens fokuseringen på det enkelte individ. Og Problemet er, at servicejournalistikken redefinerer publikum, idet denne, modsat kritisk journalistik, der forstår modtagerne som statsborger og politiske aktører, er orienteret mod to helt andre publikumsroller:

1. læseren som forbruger af vareydelser
2. læseren som klient/rettighedshaver af offentlige myndigheder og institutioner.

I servicejournalistikken forestilles mediebrugeren f.eks. ikke at være bundet til bestemte socioøkonomiske tilhørsforhold eller parti- og interessegrupper, religion mv. Borgeren forestilles i denne form for journalistik alene at være et individ.

Problemet er, at det friheds- og lighedsideal, der er indlejret i den individuelle rolle som forbruger samt klient- og rettighedshaver, i praksis ikke holder stik.
Den enkelte broger har jo i kraft af sin økonomiske situation meget forskellige handle-, friheds- og forbrugsmuligheder. Hermed har man også afgørende forskellige muligheder for at udnytte klient- og rettighedshaverrollen i forhold til fællesskabets serviceydelser – alt efter social baggrund og livsform.
Den klassiske modstilling er direktøren og kassedamen, der har helt forskellige handlemuligheder i forhold til de rettigheder, der kan gøres gældende overfor fællesskabet.

Samtidig producerer rettighedsjournalistik et andet væsentligt problem. Denne stimulerer nemlig voldsomt såkaldt handlekraftige politikeres omsiggribende trang til lovgivning og regelstramninger. Dette ses bl.a. i omfanget af nye love og bekendtgørelser. Fra 90’ernes ca. 1.000 årlige nye love og bekendtgørelser er tallet nu steget til rekordhøje 1.854 love og bekendtgørelser i 2007. I henhold til Jyllands-Posten (d. 25/8-08) er dét hele 400 flere af slagsen end det såkaldte forbuds-Sverige vedtog samme år.

Indflydelsen fra servicejournalistik kan desuden konstateres som undergravende tendens i traditionel politisk journalistik i form af opfattelsen af, hvem publikum er. Afsmitningen ses i form af en lang række medier, der prøver at ”udvikle en ’nær’ relation til sine læsere i sproget, i emnevalget og i vinklingen, (hvilket) peger på, at man i stigende grad tager sit udgangspunkt hos publikum, (der) ikke forstås som borgere, men som individuelle rettighedshavere over for det samfundsmæssige system” .

Et andet betydeligt problem ved servicejournalistikken, er dens massive fokus på det forbrug, der fører til bl.a. stigende forurening, øget CO2 i atmosfæren og hermed global opvarmning.

Dette (og mere til) stiller en række krav til journalister og medieejere om at udvikle klare principper og adfærdsmæssige retningslinjer for servicejournalistik.
Dette for at sikre kritisk journalistik indenfor forbruger- og livsstilsjournalistik. Kravet må være at berige denne ved at tilføre ”tankegods fra den politiske journalistik: mode, sex, bilkøb og børneopdragelse er ikke kun individuelle anliggender, men har en politisk og samfundsmæssig dimension”.

Mere om markedets konsekvenser i morgen, hvor jeg kommenterer videre på kampagnejournalistik.

Litteratur:
Stig Hjarvard: Nyhedsmediernes rolle i det politiske demokrati.

Advertisements

Entry filed under: Uncategorized.

Journalister har da aldrig ansvar… Undersøgende journalistik…eller ej?

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Nalle Kirkvåg

Nalle Kirkvåg

Journalist, cand.comm. Og BA i pædagogik + BA i psykologi.

Ekstern lektor på Københavns Universitet, projektudvikler og kommentator. Er ekspert i kritisk journalistik, medier og presse.

Har som journalist bl.a. arbejdet for DR (P1 & P4), Nat & Dag, Jyllands-Posten, XFM og Tjeck Magasine.

maj 2009
M T O T F L S
« apr   jun »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Blogs I Follow


Bom & Bjerkes blog

- på opdagelse uden autopilot

%d bloggers like this: