Undersøgende journalistik…eller ej?

12. maj 2009 at 11:23 am Skriv en kommentar

I dagens P1 Debat diskuterede Venstres medieordfører, Ellen Trane Nørby og BT’s Chefredaktør Suzanne Moll mørklagte ministrerkalendere, aktindsigt og kritisk journalistik.

Jeg bed desuden mærke i, at Trane Nørby begræder, at kritisk undersøgende journalistik er blevet skåret ned i disse år.
Hvad Nørby i den anledning belejligt glemte at nævne er, at hun som Ventres medieordfører er en stor fortaler for markedsløsninger. Men som jeg flere gange på denne blog har fremført, er markedsløsninger med til at begrænse mulighederne for netop den kritiske, undersøgende journalistik, Ellen Trane Nørby begræder, er på tilbagetog.

Forringelse skyldes bl.a., at det er dyrt at producere kritisk, dvs. undersøgende, perspektiverende og vidensproducerende journalistik. Derfor vælger mange medier efterhånden primært den billigere version af journalistik.
Dette ses bl.a. på den omfattende forbrugs- & livsstilsjournalistik, den såkaldte servicejournalistik. Det karakteristisk ved servicejournalistik, er dens fokuseringen på det enkelte individ. Og problemet er, at servicejournalistikken redefinerer publikum, idet denne, modsat kritisk journalistik, der forstår modtagerne som statsborger og politiske aktører, er orienteret mod to helt andre publikumsroller:

1. læseren som forbruger af vareydelser
2. læseren som klient/rettighedshaver af offentlige myndigheder og institutioner.

Senere i dag…læs mere om kampagnejournalistik.

Advertisements

Entry filed under: Uncategorized.

Servicejournalistik Kampagnejournalistik

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Nalle Kirkvåg

Nalle Kirkvåg

Journalist, cand.comm. Og BA i pædagogik + BA i psykologi.

Ekstern lektor på Københavns Universitet, projektudvikler og kommentator. Er ekspert i kritisk journalistik, medier og presse.

Har som journalist bl.a. arbejdet for DR (P1 & P4), Nat & Dag, Jyllands-Posten, XFM og Tjeck Magasine.

maj 2009
M T O T F L S
« apr   jun »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Blogs I Follow


Bom & Bjerkes blog

- på opdagelse uden autopilot

%d bloggers like this: