Krigen mod terror…

14. maj 2009 at 2:16 am Skriv en kommentar

Som bekendt har Danmark siden 2001 været i krig mod terror. I USA kaldte man tidligere det for ”global war on terror”. Men siden 26. februar har Barak Obamas regering og administration benyttet den noget mindre mundrette titel: ”Overseas Contingency Operation”.

I dansk presse fastholder man dog stædigt betegnelsen krigen mod terror. Og det på trods af, at denne er inficeret af bestemte ideologiske og religiøse forestillinger om islam.
Hvorfor pressen herhjemme holder fast i denne antikverede betegnelse, står hen i det uvisse. Men så sent som onsdag d. 13. maj kunne man i Horisont på P1 stadig høre om Krigen mod terror – her brugt i forbindelse med konflikten i Pakistan.

Ifølge Reza Aslan, professor i Islam ved University of California, er betegnelsen global war on terror direkte kontraproduktiv i forhold til bekæmpelse af den terror, de fleste af os selvfølgelig tager afstand fra.

Dette forklarede Aslan, af alle steder, i The Daily Show tilbage i april (DR2 d. 21/4-09), hvor han var forbi for at reklamere for sin nye bog (How to win a cosmic war). Samt altså forklare hvorfor det er tåbeligt at putte al-Qaida i samme kategori som f.eks. Hamas, hvilket skete med betegnelsen global war on terror. Og stadig sker med Krigen mod terror. For mens Hamas ifølge Aslan kæmper for et konkret mål (en Palæstinensisk stat), kæmper f.eks. Al-Qaida for himmel på jord.

Det er beskæmmende, at det er i et satireprogram som The Daily Show, man skal opleve et bedre og mere kritisk informationsniveau, end det ofte er muligt på public service stationerne DR og TV2.

Hvorfor er det mon tilfældet?

Jeg har nævnt der flere gange tidligere på denne blog:
Der er brug for et center for demokrati og journalistik herhjemme, der i stil med Center for Public Integrity, kan levere den for demokratiet så afgørende kritiske journalistik. Også derfor vil jeg foreslå, at dem der er interesseret heri, kontakter mig (nallekirk@gmail.com), så vi kan komme i gang.

Advertisements

Entry filed under: Uncategorized.

Kampagnejournalistik Gratisaviser, nej tak…

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Nalle Kirkvåg

Nalle Kirkvåg

Journalist, cand.comm. Og BA i pædagogik + BA i psykologi.

Ekstern lektor på Københavns Universitet, projektudvikler og kommentator. Er ekspert i kritisk journalistik, medier og presse.

Har som journalist bl.a. arbejdet for DR (P1 & P4), Nat & Dag, Jyllands-Posten, XFM og Tjeck Magasine.

maj 2009
M T O T F L S
« apr   jun »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Blogs I Follow


Bom & Bjerkes blog

- på opdagelse uden autopilot

%d bloggers like this: