Legetøj og pigers fravalg af naturfag

13. juni 2009 at 1:43 pm 2 kommentarer

Hvorfor fravælger piger ofte skolens naturfag? Ja, meget tyder på, at det bl.a. skyldes nutidens nærmest 50’er agtige kønsopdelte legetøj.

Her på bloggen skriver jeg jo ofte og gerne om alt den ukritiske journalistik, vi så tit må nøjes med herhjemme. Ligesom jeg skriver om konsekvenserne af de øgede markedskrav til nyhederne. Men imellem alt det ukritiske, findes der heldigvis også masser af god og kritisk journalistik.

Et eksempel på relevant, undersøgende, vidensgenerende og perspektiverende journalistik kan f.eks. læses på webmagasinet Forum. Magasinet, der er en del af kvinfo.dk, tilbyder bl.a. ”viden om køn, ligestilling og dansk kvindehistorie” samt ”de nyeste forskningsresultater”. Her er der historier, der ofte vil interessere både forældre, bedsteforældre, søskende samt lærerer, pædagoger, psykologer m.fl.

Bl.a. kan du læse om, hvordan piger og drenges legetøj i dag er som taget ud af 50’erne og 60’ernes børnekamre, mens 80’ernes kønsneutrale legetøj nærmest er helt forsvundet. Hvilket altså har betydning for ikke mindst pigers senere fravalg af de naturvidenskabelige fag i skolen. Og det er jo stik imod tidens krav om, at også piger skal og bør interessere sig for naturvidenskab.

At piger ofte fravælger naturvidenskabelige fag skyldes ifølge Becky Francis, der er Professor i pædagogik på Roehampton University i England, bl.a. vores børns kønsopdelte legetøj. For gennem en lang række undersøgelser kan man påvise ”at piger – selvom de slet ikke klarer sig dårligt i naturvidenskab – så finder de ingen nydelse ved faget, og derfor vælger de det ikke som uddannelse. Jeg tror drenge ser videnskab og teknologi som en direkte underholdningsform, og det element mangler fuldstændig fra pigernes kilder til underholdning”.

Men hvorfor er drenge og pigers legetøj så påfaldende kønsadskilt – oven i købet i et land som Danmark, hvor vi ellers tit og ofte bryster os af ligestilling kønnene imellem?
Ja, ifølge Grethe Kragh-Müller, der er forsker ved Institut for Læring på Danmarks Pædagogiske Universitet, skyldes det bl.a. at ”når drenge og piger kommer til verden, så møder de en kønnet verden, de møder voksne, som forventer noget andet af dem, taler anderledes til dem og handler anderledes overfor dem, alt efter om de er drenge eller piger. De opdager, at der er en verden for drenge og en verden for piger, og der er nogle måder man er på, og nogle ting man leger med, når man er pige, og der er nogle andre ting man leger med, og måder man er på, når man er dreng. Så på den måde spiller den biologi, man har med sig en rolle for hvilken verden, der bliver deres, og også for hvordan de går ind i den”.

Det kønsopdelte legetøj skyldes også endog meget stærke markedskræfter. For ”legetøjsfabrikanter har fundet ud af, at ved at kønne deres legetøj meget grundigt, kan de gøre legetøjet meget mere tiltrækkende for pigerne og drengene. Og det forstærkes af gældende marketingspraksis med at reklamere direkte til børn“, siger Becky Francis.
Hun henviser desuden til de mange tv-serier, der er produceret over legetøjsfigurer – f.eks. Barbie, Bratz og Pokemon. Programmer der har til opgave at generere yderligere salg af legetøj. Hvilket igen forstærker tendensen til det kønsopdelte legetøj.

Vil du vide mere om kønsopdelt legetøj og pigers fravalg af skolens naturfag, skal jeg varmt anbefale hele artiklen her på Forum. Og tak for den! Det er skønt at se, hvordan produktion af ny viden kan kombineres med god formidling…eller, som jeg kalder det, kritisk journalistik.

I næste uge kan du på bloggen se flere eksempler på, hvorfor det er en ret fjollet ide, blot at overlade nyhedsproduktionen til markedet. Glæd dig allerede nu til både latter og gråd…

Reklamer

Entry filed under: Uncategorized.

The Daily Show får kniven – Starbucks og den klamme hånd II Satire…og det der kritisk II

2 kommentarer Add your own

  • […] cand.comm. Nalle Kirkvåg, der – efter et besøg på denne blog – pegede på sit eget blogindlæg, som også henviser til […]

    Svar
  • 2. legetøj  |  17. marts 2011 kl. 4:14 pm

    legetøj
    behøver ikke være kønsopdelt, det er vel også meget forældres egen indstilling til legetøj
    Drenge kan fx godt lide at lege med dukker – men hvor mange drengebørn får den mulighed, med mindre de har en søster. Legekomur og legekøkken er godt legetøj
    både til piger og drenge
    men helt rigtig så henvender meget legetøj
    hvor de sociale færdigheder udvikles til piger og omvendt henvender legetøj
    der handler om konstruktion og naturfag meget sig til drenge, men det er altså op til forældre at lave om på kønsopdelt legetøj. Fordi der findes udgaver af alt legetøj
    både til piger og drenge

    Svar

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Nalle Kirkvåg

Nalle Kirkvåg

Journalist, cand.comm. Og BA i pædagogik + BA i psykologi.

Ekstern lektor på Københavns Universitet, projektudvikler og kommentator. Er ekspert i kritisk journalistik, medier og presse.

Har som journalist bl.a. arbejdet for DR (P1 & P4), Nat & Dag, Jyllands-Posten, XFM og Tjeck Magasine.

juni 2009
M T O T F L S
« maj   jul »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Blogs I Follow


Bom & Bjerkes blog

- på opdagelse uden autopilot

%d bloggers like this: