De nye præster…

28. juli 2009 at 12:03 am Skriv en kommentar

I et debatindlæg af professor Stig Hjarvard uddeles forskningsbaseret viden om samfunds- og kulturkampen.

Mediefremstillingen af kultur og samfund har i flg. Hjarvard frembragt en helt ny kulturel overklasse, der udlægger virkeligheden for de fleste af os andre. Denne overklasse består primært af en række professionelle mediefolk, der så sikkert som amen i kirken iscenesætter deres version af dagens tekst – på tv, i radio og aviser.

Siden 80’erne er et omfattende skift i, hvordan kultur og samfund fremstilles i nyhedsmedierne opstået. Tidligere fandt dækningen sted ved forsøgsvis saglig journalistik. Idealet var, at alle kultur- og samfundsrelevante emner grundigt skulle dækkes seriøst – med udgangspunkt i viden om emnet. Til dette havde man noget for nutidens nyhedsinstitutioner nok så fremmet som fagfolk, der rent faktisk besad viden om de emner, de dækkede. Ak ja, som tiden dog ændrer sig…

Det betød, at bl.a. på ”politikkens område var journalister (…) formidlere, der (…) brugte pædagogiske klodser til at forklare publikum om de vanskelige nationaløkonomiske sammenhænge”.

Men siden 80’erne har nyhedsmedier vendt sig mod dette almendannende journalistiske public service ideal.
I stedet er nyhedsmedier blevet til medieinstitutioner, der ”i stigende grad er blevet styret af egne hensyn og interesser”, siger Hjarvard. Hvilket har kostet de fleste fagfolk på mainstreamnyhedsmedierne deres job.

I stedet har vi fået ”medieprofessionelle, der har forstand på medierne: om publikumssegmenter, genreformater, digitale platforme finansieringsformer osv.”.
I dag er succeskriteriet f.eks. for et (mainstream)kulturprogram derfor mindre, om det støtter en kulturdagsorden. Derimod er det afgørende, om ”det er et vellykket tv-program, dvs. har en dramaturgi, der passer til tv-mediet, har tv-egnede medvirkende, der passer til de pågældende sendetidspunkt og kanal”. På den måde bliver journalistik mere til form frem for indhold – og selvreferende frem for oplysende og demokratiunderbyggende.

Det er denne udvikling, der har sikret en ny kulturelite en plads i solen – nemlig de medieprofessionelle. Dette lag består af spindoktorer, kommentatorer, redaktører, journalister, livsstilseksperter m.fl., der alle ”fungerer som gatekeepere for adgang til medierne”. Alle har de ”opnået definitionsmagt i det offentlige rum”, hvilket giver dem en særlig position, hvor de ikke sjældent opnår magt til at påvirke den politiske dagsordnen. I flg. Hjarvard har udviklingen ”fremelsket en særlig ideologi omkring (nyheds)mediernes rolle i forhold til borgerne og det politiske system (…), hvor de medieprofessionelle ser det som deres kald at betjene den enkelte bruger snarere end at tjene offentligheden”.

Denne ideologiske udvikling er i sync med tidens liberalistiske udvikling, hvor ”politik udøves ved hjælp af kontinuerlige opinionsundersøgelser og politikeres vilje til at imødekomme brugeres efterspørgelse efter politiske ydelser”.

Der er i det hele taget meget godt at sige om Stig Hjarvards kommentar, som grundlæggende er god at blive klog af. Også selv om den formidlingsmæssigt er noget kringlet og temmelig akademisk.

Desværre lider også Hjarvard af den meget kedelig vane af at kalde bestemte publikationer for ”gratisaviser”. Men som jeg tidligere her på bloggen har været inde på, er der altså ikke noget – ud over kærlighed, der er gratis…heller ikke aviser!
Så måske vi snart slippe for denne tåbelige og misvisende formulering om gratis aviser…om ikke andet hos en professor i Medier, Erkendelse og Formidling på Københavns Universitet?

I morgen kan du for øvrigt læse om “markedspartierne”, der har erstattet de tidligere så folkeligt bredt funderede partier. Læs også om Dansk Folkeparti, der er et af de største markedspartier…på markedet.

Reklamer

Entry filed under: Uncategorized.

Kongehuset undtaget for kritisk journalistik Markedspartierne

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Nalle Kirkvåg

Nalle Kirkvåg

Journalist, cand.comm. Og BA i pædagogik + BA i psykologi.

Ekstern lektor på Københavns Universitet, projektudvikler og kommentator. Er ekspert i kritisk journalistik, medier og presse.

Har som journalist bl.a. arbejdet for DR (P1 & P4), Nat & Dag, Jyllands-Posten, XFM og Tjeck Magasine.

juli 2009
M T O T F L S
« jun   aug »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Blogs I Follow


Bom & Bjerkes blog

- på opdagelse uden autopilot

%d bloggers like this: