Til kamp mod DR…eller Google?

12. maj 2010 at 3:29 pm 2 kommentarer

Googles annonceomsætning i Danmark formodes i år at nå hele 2 milliarder. kr. Det er en stigning på en hel halv mia. kr. alene i år, hvilket jo også er en slat. Med en så betragtelig stigning i omsætning er Google nu ret så tæt på ”dagbladenes eller tv-stationernes samlede annonceomsætning”, skiver Mediawatch.

Måske det er på tide at indse, at det ikke er DR, der udgør den store fare for den samlede danske mediebranche. Samt at indse, at hvis man virkelig skal bekæmpe omsætningstilbagegang og vigende markeder, er det nok mere en Google-strategi, mediebranchen skal opfinde.

Alligevel er det DR, der bekæmpes. Eller det siger i hvert fald rygterne, nemlig at P2 skal tages fra DR, samt at mere og mere produktion skal lægges helt uden for DR, så private producenter i højere grad kan få deres del af kagen.

Den vildt overdrevne fare ved DR er dog endelig ved at gå op for flere i branchen. F.eks. noterer Erik Aller1, i et indlæg på Mediawatch, at han da er ”af den opfattelse, at netop sådan noget som P1 er en type aktivitet som staten bør støtte og jeg tvivler desværre på, om der er plads til to udbydere på dette segment”.

Også Lisbeth Knudsen kritiserer forslaget om en mulig konkurrence til P1. Og selv om hun som chefredaktør hos Berlingske sikkert gerne vil have den evt. nye kanal – og i hvert fald de 125 mio. kr., der altså i flg. rygterne skal følge med, kalder hun det ”fråseri med offentlige midler”.

Knudsen påpeger for øvrigt på sin blog, at P1 jo blot har 7 % af radiolytningen. Det er derfor i flg. hende ”en indlysende public service forpligtelse for DR at drive sådan en kanal”. Hun spørger desuden polemisk, om det er en ”lige så indlysende god idé at halvere den i forvejen smalle lytterandel på DRs P1 ved at give kanalen en konkurrent, og så tage pengene til denne konkurrent ved at forringe DRs økonomi med 125 mio. kr.? På ingen måde”…

At Google er den, mediebranchen nok bør være mest bekymret over, kan ligeledes konstateres ved, at Google nu vil brede sig til tv-branchen. Koncernen har nemlig planer om at lancere Google-TV, som en måde at udvide deres webdominans til tv-markedet. Dette sker oven i købet i samarbejde med andre giganter som SONY og Intel, skriver The New York Times. Så mon ikke vi blot har set begyndelsen på Googles dominans?

Så hvorfor ikke lægge stridsøksen i graven og, fremfor at bekæmpe DR, se på, hvordan de mange penge f.eks. Google men også Facebook hiver ud af landet, i stedet kunne komme det danske samfund til gavn? Hvorfor ikke gå til kamp der, hvor det vitterlig vil gøre en forskel?

Den er Socialdemokraterne, SF og De Radikale i hvert fald med på. Og de foreslår derfor, at f.eks. Google betaler ”afgifter for at linke til dansk kulturindhold på nettet”. De tre partier foreslår samtidig, at de ”penge, der kommer ind fra afgiften, skal øremærkes kulturprodukter såsom danske film”, skriver Mediawatch.

Tilbage til DR hvor en markedsbaseret løsning med en evt. konkurrerende kanal til P1 også er en måde hvorpå regeringen og deres støttepartier via støttekronerne kan bevare en en vis kontrol over dele af journalistikken. Hvis rygterne realiseres, dvs. at der følger 125 mio. kr. med til driften af en sådan kanal, vil de til enhver tid siddende politiske magthavere være med til at bestemme over dele af indholdet samt rammerne for produktionen.

Samtidig er en markedsbaseret tilgang mest interessant for de store dagblade. For dem kan en sådan radiokanal blive et udstillingsvindue såvel som en mulighed for at positionere sig, mens mindre aktører – som allerede etablerede alternativer, f.eks. Den2Radio, næppe alene kan løfte en sådan opgave.

Med en evt. privatisering af dele af DR styrkes desuden den del af pressen, der er af borgelig observans. Om dette er ønskeligt eller ej, kommer jo selvfølgelig an på ens holdninger. Men at udviklingen går i den retning, synes ubestrideligt. Hvorfor Socialdemokraterne og SF skulle have interesse i at understøtte denne udvikling, der på sigt må formodes at undergrave disse partiers position på det ‘politiske marked‘, undrer denne blogger sig godt nok over. Men sådan er der jo så meget…

Nå, lad os lige slås koldt vand i blodet, for ind til videre er de fleste spekulationer jo baseret på rene rygter. Mens vi venter kan jeg henvise til Polykromfonden, der har igangsat et projekt, der netop skal sikre mere kritisk journalistik. I forbindelse med de mange udmeldinger om at man ønsker mere kvalitetsjournalistik, ser vi gerne, at der tilflyder os nogle af alle de mange penge, der går rygter om, skal afsættes hertil…

Er du interesseret i at følge med i denne blog,tryk her for abonnement. Når du har aktiveret linket, skal du blot skrive din email adresse. Kort herefter modtager du en mail, hvor du skal bekræfte, at du vil modtage de nye indlæg på din mail. Hvilket så fremover vil ske helt automatisk…

Note1: Jeg formoder, at der er tale om den Erik Aller, der er ”overdirektøri Carl Allers Etablissement A/S.

Reklamer

Entry filed under: Uncategorized.

Den der krig… Mediers konstruktioner af køn

2 kommentarer Add your own

  • 1. Søren Jørgensen  |  17. maj 2010 kl. 6:04 pm

    Googles omsætning er vist lidt større end 2 mia kr…

    Svar
  • 2. Nalle Kirkvåg  |  17. maj 2010 kl. 6:54 pm

    Hej Søren J.

    Det er selvfølgelig Googles danske annonceomsætning, der i år formodes at nå to mia. kr. i 2010, “vurderer flere mediebureauer” i følge Mediawatch. Så tak fordi du lige påpegede dette!

    NK

    Svar

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Nalle Kirkvåg

Nalle Kirkvåg

Journalist, cand.comm. Og BA i pædagogik + BA i psykologi.

Ekstern lektor på Københavns Universitet, projektudvikler og kommentator. Er ekspert i kritisk journalistik, medier og presse.

Har som journalist bl.a. arbejdet for DR (P1 & P4), Nat & Dag, Jyllands-Posten, XFM og Tjeck Magasine.

maj 2010
M T O T F L S
« apr   jun »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Blogs I Follow


Bom & Bjerkes blog

- på opdagelse uden autopilot

%d bloggers like this: