Mediers konstruktioner af køn

12. juni 2010 at 5:10 pm Skriv en kommentar

At producere kritisk journalistik kan jo gøres på mange måder. Min måde er oftest ved valg af emne. Ved samtidig at vælge relevans frem for sensation og aktualitet, er det muligt at give sit besyv til en ellers fraværende kritisk offentlig debat. Og dét er også kritisk journalistik.

Med programmet Mediers konstruktion af køn har jeg f.eks. valgt at sætte fokus på, hvordan køn (med)konstrueres via nyhedsmedier og underholdningsindustrien. Udsendelsen handler også om, hvordan disse blot er en af mange dominerende konstruktioner i nyhedsmedierne og underholdningsindustrien.

Køn er nemlig mere end det ml. benene. Ifølge medieforsker Rikke Andreasen er køn, også noget vi gør. Indenfor dele af kønsforskningen, som f.eks. queer teori, er udgangspunktet, at der ikke inde i det enkelte menneske, er en særlig kerne af kvindelighed eller mandighed. Derimod pålægges og tillæres de ‘rigtige’ måder at være og gøre sit køn på gennem opdragelse…og medierne.

For tiden genoplives 50’ernes kønsroller – bl.a. via segmenterede tv-kanaler som 6’eren & Kanal 4, der er møntet på henholdsvis mænd (med stort M!) og kvinder… På Kanal 4 handler alt om familie, følelser og mænd. Mens på 6’eren er jagt, fiskeri og ikke mindst løsningsorienterede programmer i centrum. Ifølge de to kanaler, er kvinder følsomme, mens mænd handler. Alt sammen tydelige kønskontruktioner, der minder om en tid, hvor far gik på arbejde for at skaffe føden, mens mor ‘blot’ opdragede børnene og ellers var præsentabel, når far kom hjem fra arbejde…og krævede sit.

Også BRs legetøjskataloger knytter an til disse fortidens kønsroller. Her er f.eks. julekataloget kønsopdelt, hvor drenges legetøj er handlings- og problemorienteret, mens pigernes legetøj er knyttet til det omsorgsfulde og følelsesrelaterede.

Pigerne og drenges legetøj bliver på den måde altså som taget ud af 50′erne og 60′ernes børnekamre, mens den nære fortids kønsneutrale legetøj nærmest er helt forsvundet ud af ungernes værelser. Dette har fået flere forskere til at spekulere i, om forklaringen på pigers generelle uløst til naturvidenskabelig uddannelse skal findes i bl.a. kønsopdelt valg af legetøj?

Nyhedsmediers prioritering af den hvide middelaldrende mand sættes også til debat i programmet. For hvor er f.eks. kvinderne, de unge og gamle, de etniske og de seksuelle minoriteter, når det kommer til nyhedsmedier? Medieforsker Rikke Andreasen kritiserer bl.a. dette i slutningen af udsendelsen, hvor også magt sættes til debat.

Magt er retten til autoritativt at udlægge virkeligheden på en bestemt måde. Dette ses, når det f.eks. primært er midaldrende hvide heteroseksuelle mænd, der hver dag udlægger virkeligheden i pressen – især i de elektroniske nyhedsmedier.

Magt kan også udmøntes ved fravalg af bestemte emner, som f.eks. det totale fravær af løbende kritisk debat i mainstreammedierne om markedsøkonomien. Markedsøkonomien er jo ellers ikke noget, gud har skabt. Derimod er denne socioøkonomiske indretning af samfund og fællesskab en konstruktion, der, som alt andet væsentligt, løbende bør debatteres i et demokrati. Denne magt til autoritativt at udlægge virkeligheden kan man også kalde for realitetsmagt.

Begrebet realitetsmagt stammer fra den tyske filosof Herbert Marcuse, men er herhjemme især brugt af Kurt Aagaard Nielsen, Birger Steen Nielsen og Peter Olsén i deres aktionsforskning med bl.a.: forskning for bæredygtighed og politisk kultur samt Industri og Lykke-projektet. Men nok om magt…

Hvis køn, konstruktion og kritisk journalistik interesserer dig, så lyt til Mediers konstruktion af køn, som jeg har produceret til Den2Radio.
Her medvirker medieforsker Rikke Andreasen, Ronja Mannov Olesen, studerende ved Film- & Medievidenskab på Københavns Universitet, Rasmus Præstmand Hansen, ph.d. og ekstern lektor ved Københavns Universitet samt informationschef for SBS, Jesper Jürgensen.

Er du interesseret i at følge med i denne blog,tryk her for abonnement. Når du har aktiveret linket, skal du blot skrive din email adresse. Kort herefter modtager du en mail, hvor du skal bekræfte, at du vil modtage de nye indlæg på din mail. Hvilket så fremover vil ske ganske automatisk…

Advertisements

Entry filed under: Uncategorized.

Til kamp mod DR…eller Google? Roskilde Festival og kritisk journalistik

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Nalle Kirkvåg

Nalle Kirkvåg

Journalist, cand.comm. Og BA i pædagogik + BA i psykologi.

Ekstern lektor på Københavns Universitet, projektudvikler og kommentator. Er ekspert i kritisk journalistik, medier og presse.

Har som journalist bl.a. arbejdet for DR (P1 & P4), Nat & Dag, Jyllands-Posten, XFM og Tjeck Magasine.

juni 2010
M T O T F L S
« maj   jul »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

Blogs I Follow


Bom & Bjerkes blog

- på opdagelse uden autopilot

%d bloggers like this: