Marked og journalistik

30. marts 2011 at 2:43 pm 2 kommentarer

Lars K. Jensen har på Medieblogger skrevet et ret interessant indlæg om de sikre konsekvenser, der følger ved at overlade nyhedsformidlingen til markedskræfterne.
I en undersøgelse gennemført af magasinet Newsweek, der bl.a. er gengivet i The Daily Beast, fremgår, at 29 % af amerikanerne ikke ved, hvad deres vicepræsident hedder, mens 27 % f.eks. ikke vidste, hvorfor USA dengang gik ind i 2. verdenskrig.

I flg. The Daily Beast, er det jo beskæmmende! Hvilket får dem til at konkludere, at “For more than two centuries, Americans have gotten away with not knowing much about the world around them. But times have changed — and they’ve changed in ways that make civic ignorance a big problem going forward”. I marts 2009 blev en række britiske, finske, amerikanske og danske statsborgere alle stillet de samme spørgsmål om “international affairs”. Her kunne 68 % af danskerne identificere de der Taliban, men det samme kun gjaldt for 58 % af amerikanerne, og det på trods af at krigen i Afghanistan primært er en amerikansk krig…Strengt taget er 68 % af danskerne vel heller ikke noget at være voldsomt stolt af, men det jo er en anden historie!

Dette og mere til har fået Lars K. Jensen til at gøre sig nogle overvejelser om den netop (heldigvis) vellykkede eftersøgning af bette Holger, der jo stak af hjemmefra. Denne historie er gået verden rundt. Men hvorfor dog det, spørger Lars K. ganske rigtigt. For det er jo i bedste fald en tabloidhistorie, så hvorfor er det overhovedet en relevant historie? Der er jo da ellers nok at tage fat på med (endnu!) en krig i Libyen samt et atomkraftværk, der miledst talt spøger derude i Japan mv.

Konklusionen er klar, man kan ikke overlade noget så vigtigt som journalistikken og nyheder til markedet! Som det fremgår af The Daily Beast, så er afhængighed af (nyheds)markedet alt for ofte fordummende. For markedets fokus er jo på at tjene penge, hvorfor det alene er meningsfuldt at producere informative nyheder, når det kommercielt set kan svare sig. Til forskel giver public service nyhedsmedier en del mere mening, idet disse, som det fremgår af The Daily Beast, jo “devotes more attention to public affairs and international news, and fosters greater knowledge in these areas”.

Det er os, medierne, der skal sørge for, at folk ved den slags ting. Hvis vi ryster på hånden, har vi fejlet”, konkluderer Lars K. Jensen. Hvilket jo er svært ikke at give ham ret i. Men dette betyder også et brud med et allestedsnæværende ideal om et såkaldt frit marked. Og med en neoliberalistisk diskurs, der i de senere år massivt har domineret, bliver det næppe helt nemt at sikre, pressen sørger for “at folk ved den slags ting”…For public service er jo netop det stik modsatte af er ‘frit marked’!

Og så er det jo interessant at læse, at Lars K.Jensen “er redaktionel projektleder på ekstrabladet.dk”. For hvordan Ekstra Bladet f.eks. lige bidrager til public service og demokratiunderstøttende journalistik er ret så svært at få øje på, men måske dét er en helt anden historie?

Jeg har tidligere problematiseret, at journalistik overlades til markedet. Bl.a. kan det føre til forargelsesjournalistik, ensidig konstruktioner af køn samt angreb på DR og deres public service journalistik. Men en kritisk journalistik fordrer, at denne ”som offentlighedens repræsentanter (skal) være uafhængig af statslige og private interesser” (Hjarvard), hvilket stiller krav om, at ”journalistik [indholdsmæssigt] skal være baseret på væsentlighedskriterier og i formen være interessevækkende og almen tilgængelig (idet) informationsadgang og kritisk journalistik er afgørende for debattens kvalitet” (Hjarvard).

Kritisk journalistik er bl.a. målet med denne blog. Men det er også målet over tid at er etablere et Center for Demokrati & Journalistik, der netop kan sikre betydelig mere kritisk journalistik i Danmark…og for den sags skyld også meget gerne ude i den ganske verden!

Er du interesseret i at følge med i denne blog,tryk her for abonnement. Når du har aktiveret linket, skal du blot skrive din email adresse. Kort herefter modtager du en mail, hvor du skal bekræfte, at du vil modtage de nye indlæg på din mail. Hvilket så fremover vil ske ganske automatisk…

Selve indlægget om marked og journalistik mm. kan læses her.
OBS. For en god ordens skyld, skal det lige nævnes, at når det fremgår, at “29 % af amerikanerne ikke ved, hvad deres vicepræsident hedder, mens 27 % f.eks. vidste ikke, hvorfor USA dengang gik ind i 2. verdenskrig“, gælder de nævnte procenter jo selvfølgelig i forhold til de adspurgte!

Litteratur:
Stig Hjarvard (1995): Nyhedsmediernes rolle i det politiske demokrati.

Reklamer

Entry filed under: Uncategorized.

Hvorfor denne nul-tolerance? Og jeg rejser mig trodsigt i vrimlen…

2 kommentarer Add your own

  • 1. Lars K Jensen  |  30. marts 2011 kl. 5:48 pm

    Mange tak for omtalen – og link.
    Jeg vil blot påpege to ting:

    1) Indlæggene på Medieblogger er, som jeg skriver på sitet, udtryk for min egen personlige holdning.

    2) Jeg hedder ‘Jensen’ ikke ‘Kristensen’ 🙂

    Bedste hilsner,
    // Lars

    Svar
  • 2. Nalle Kirkvåg  |  31. marts 2011 kl. 12:27 am

    @Lars:
    Jeg beklager det med efternavnet, hvilket nu er ændret.
    At det er dine holdninger, der kommer til udtryk, er jeg helt med på, oven i købet nogle velargumenterede af slagsen i det indlæg, jeg har kommenteret på!

    Svar

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Nalle Kirkvåg

Nalle Kirkvåg

Journalist, cand.comm. Og BA i pædagogik + BA i psykologi.

Ekstern lektor på Københavns Universitet, projektudvikler og kommentator. Er ekspert i kritisk journalistik, medier og presse.

Har som journalist bl.a. arbejdet for DR (P1 & P4), Nat & Dag, Jyllands-Posten, XFM og Tjeck Magasine.

marts 2011
M T O T F L S
« feb   maj »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Blogs I Follow


Bom & Bjerkes blog

- på opdagelse uden autopilot

%d bloggers like this: