Kritisk OG positivt

2. september 2013 at 6:16 pm Skriv en kommentar

Positive nyheder kan sagtens være kritiske; faktisk kan vi lære mindst lige så meget af positive, især konstruktive nyheder som af de negative! Et eksempel er sundhed, hvor det for tiden går frem ad med USAs børnesundhed. Her har fx Michelle Obama blandt mange forsøgt at gøre op med den omfattende amerikanske fedmeepidemi; eller obesity som dét også hedder.

Nu tyder det på, at det går den rigtige vej; for i første gang i årtier falder antallet af overvægtige børn. Og dét er sgu’ da en god OG positiv nyhed! Denne kan du høre i Orientering på P1, DRs flagskib ud i kritisk journalistik…gennem mange år.

Om de udskældte jobcentre, der er bedre end deres rygte, er et andet eksempel fra Orientering. Rigsrevisionen konkluderer, at de udskældte jobcentrene, målt mod fx vikarbureauer, a-kasser og konsulenter, er både billigere og hurtigere til at skaffe job til en ledig. Rapporten bag kan for øvrigt bl.a. læses her. Den er produceret af KORA: Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning.

Kritisk journalistik bliver tit opfattet som noget, der imod. Det er det ikke, i hvert fald ikke i min definition, hvor kritisk journalistik bl.a. handler grundlæggende om at sikre og øge borgernes demokratiske muligheder for så frit som muligt at handle og agere i hverdagen. Idealet er, at nyhedsmedierne er med til sikre dette. For skal man kunne handle bare nogenlunde frit, ja så kræver det, ud over en vis økonomisk formåen, adgang til viden og indsigt, så man kan tage aktiv stilling og beslutte bare nogenlunde begavet herefter. Og den viden og indsigt skal nyhedsmedierne være med til at levere.

Det er også derfor, vi har brug for et Center for Demokrati & Journalistik, der kan forske, støtte & producere mere kritisk journalistik. På den måde kan det sikres, at pressen, frem for sensation + konfliktstof, i højere grad dækker samfundsrelevante emner. Som forbilleder kan f.eks. nævnes Center for Public Integrity eller Voice of San Diego.org i USA…

Reklamer

Entry filed under: Uncategorized.

GMO i morgenmad og Kellogg’s? Krigens konkrete omkostninger

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Nalle Kirkvåg

Nalle Kirkvåg

Journalist, cand.comm. Og BA i pædagogik + BA i psykologi.

Ekstern lektor på Københavns Universitet, projektudvikler og kommentator. Er ekspert i kritisk journalistik, medier og presse.

Har som journalist bl.a. arbejdet for DR (P1 & P4), Nat & Dag, Jyllands-Posten, XFM og Tjeck Magasine.

september 2013
M T O T F L S
« aug   okt »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

Blogs I Follow


Bom & Bjerkes blog

- på opdagelse uden autopilot

%d bloggers like this: